Voor de (keten)voorzieningen Jeugd geldt dat we aan de voorkant gericht investeren om de kosten aan de achterkant te beperken.
A. Jeugdgezondheidszorg:
Naast Covid-bestrijding kwam uit de landelijke nota Gezondheidsbeleid de opdracht om het lokale beleid vorm te geven en (jeugd)gezondheidsvraagstukken met voorrang aan te pakken:
- Gezondheid in de fysieke en sociale leefomgeving
- Gezondheidsachterstanden verkleinen
- Druk op het dagelijks leven bij jeugd en jongvolwassenen
Daarnaast trad vanaf 1 januari 2022 het wetsvoorstel ‘Prenataal huisbezoek door de jeugdgezondheids-zorg’ in werking om een gezonde ontwikkeling van het ongeboren kind te bevorderen en het ontstaan van gezondheids- en ontwikkelingsrisico’s voor het kind te beperken.
Het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) is in het leven geroepen om via een investeringsprogramma voor de komende jaren de gevolgen van de coronacrisis voor leerlingen op te vangen. Gemeenten krijgen middelen om scholen te ondersteunen bij de aanpak van de coronavertragingen.
B. Peuter-en kinderopvang - kindcentra :
Voor de kinder-en peuteropvang gaan we ook in 2022 door met de ontwikkeling van de kind-centra (KC) in aansluiting op het onderwijs, waardoor er een natuurlijke overgang ontstaat tussen kinderopvang en onderwijs. Bij de doorontwikkeling van de kindcentra herzien we waar nodig de uitgangspunten die gericht zijn op de ontwikkeling van het jonge kind, ouderbetrokkenheid en (groepsgerichte) preventie en bewegingsonderwijs.
C. Individuele voorzieningen Natura Jeugd:
In 2022 proberen we via Sociaal Team en monitoring meer zicht te krijgen op de uitgaven en verklaringen van trends. Jaarlijks zijn er namelijk sterke fluctuaties op de verschillende voorzieningen.
De inzet van een praktijkondersteuner Jeugd (POH-jeugd) wordt als een van de kansrijke besparingsmaatregelen voor gemeenten gezien bij de uitvoering van de Jeugdwet, zodat een breder onderzoek gedaan kan worden, waarbij ook gekeken wordt naar het kind en het gezin.
Ambulant jongerenwerk :
Er heeft een brede evaluatie plaatsgevonden van de huidige opdracht van het jongerenwerk, waar de straatcoaches een onderdeel van zijn. Ingezet is op een aanpassing in de opdracht naar ambulant jongerenwerk, zoals vermeld in het raadsvoorstel ‘Financiële beheersbaarheid Jeugdwet en Wmo’. Hiermee zorgen we voor betere vroegsignalering en sluit het beter aan bij de Jeugdwet opgaven en voorkomen we opschaling van zorg.
Gedragsdeskundige :
We zetten in op versterking van vakinhoudelijke ondersteuning van het Sociaal Team. Wettelijk moet het Sociaal Team een gedragsdeskundige consulteren bij de inzet van zware jeugdzorg of regionale jeugdbescherming.
Overeenkomstig de regionale samenwerking en uitbouw naar opschaling jeugdhulp met verblijf zetten we in op de inzet van advies van een gedragskundige bij ingrijpende maatregelen die grote gevolgen hebben voor het kind en gezin. Bij deze vormen van inzet van dergelijke maatwerkvoorzieningen is altijd ernstige zorgvuldigheid geboden en door middel van de extra consultatie willen we ervoor zorgen dat andere mogelijkheden tot jeugdhulp zijn onderzocht.
Afstemming jeugdhulp-onderwijszorg :
Het is duidelijk dat we voor de jeugdhulp veel winst kunnen behalen door te investeren in het onderwijs, aangezien het vaak om dezelfde kinderen en jongeren gaat die ondersteuning nodig hebben. We willen een goede aansluiting realiseren tussen jeugdhulp en zorg binnen het onderwijs in Beuningen en de regio.
Onze doelen zijn:
1. Gezamenlijke organisatie en financiering van jeugd-en onderwijshulp;
2. Vaste gezichten en solide samenwerking;
3. Versterken Schoolmaatschappelijk werk;
4. Projecten in het kader van Preventie.
D. Veiligheid, jeugdreclassering en opvang Jeugd:
Ook in 2022 proberen we de toestroom voor jongeren in langdurig verblijf terug te dringen door eerder zorg te organiseren in de thuissituatie. Bij de langdurige verblijfsvoorzieningen gaat het om hoge kosten. Ook bouwen we voort aan de Gelderse Verbeteragenda, samen met Gecertificeerde Instellingen (GI's), Veilig Thuisorganisaties en de Raad voor de Kinderbescherming.
Gelderse Verbeteragenda:
Vanuit de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft de Regio Centraal Gelderland de opdracht gekregen om nadere afspraken te maken met Jeugdbescherming Gelderland om wachttijden in te korten. Deze agenda is breed opgepakt. Hier hebben zich alle 7 jeugdhulpregio's, 3 Veilig Thuis-organisaties, 4 Gecertificeerde Instellingen en de Raad voor de Kinderbescherming in Gelderland aan verbonden. Binnen deze Gelderse Verbeteragenda hebben we samen gewerkt aan twee belangrijke pijlers:
1. Samenwerken en kennisdelen
2. Contracteren en basisafspraken
Huiselijk Geweld en Kindermishandeling :
In Gelderland Zuid werken de gemeenten samen aan de regionale aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling, zodat er meer samenhang komt in de aanpak. Hierdoor wordt de samenwerking van organisaties op lokaal en regionaal niveau versterkt. We beogen een veilige sociale omgeving, waarin onze inwoners zich gezond en optimaal kunnen ontwikkelen en participeren aan de samenleving. Onze inspanning zit op het voorkomen, stoppen en blijvend oplossen van geweld in afhankelijkheidsrelaties.