6. Openbare orde en veiligheid

Doelen en financiën

Fysieke veiligheid (brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing)

  • Deelname aan (werkgroepen van) de Adviesraad Adviseurs Crisisbeheersing waarin alle relevante zaken met betrekking tot de VRGZ worden besproken.
  • Actieve deelname aan verschillende bijeenkomsten en vergaderingen die georganiseerd zijn door de VRGZ. Deze bijeenkomsten varieerde van informatiebijeenkomsten tot doorleefsessies.
  • Start van het project Toekomstbestendige Bevolkingszorg in de veiligheidsregio. De gemeente draagt hier actief aan bij.
  • Actualiseren van lokale planvorming op het gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing.
  • Het organiseren van trainingen en oefeningen in samenwerking met de VRGZ, zoals en basistraining crisisbeheersing en een verdiepende training voor het college.
  • Deelname aan regionaal systeemtest.
  • De piketdienst OVD-Bz voor Beuningen, Heumen en Berg en Dal gecontinueerd en nadere afspraken over gemaakt.

Openbare orde en veiligheid

  • Aan de hand van de veiligheidskalender artikelen gepubliceerd.
  • Deelname project Veilig Buitengebied en project Theseus.
  • Start diverse werkgroepen onder de gezagsdriehoek Tweestromenland (ondermijning en zorg en veiligheid)
  • Lokaal structureel overleg over afstemming tussen en team veiligheid, sociaal team en beleid sociaal domein.
  • Monitoren openbare orde en veiligheid tijdens evenementen en manifestaties.
  • Convenant woonfraude vastgesteld (samenwerking Woonwaarts en Gemeente Beuningen).
  • Bijdrage geleverd aan de (crisis)noodopvang de Tinnegieter en de Asdonck.
  • Veelvuldig incidenteel overleg / multidisciplinair overleg (MDO) op casusniveau als het over casussen gaat die veiligheid en openbare orde betreffen.
  • Samenwerking met externe partners gecontinueerd, dan wel opgestart.
  • Vaststellen jaarschijf politie (Meerjarenbeleidsplan Politie).
  • Ontwikkelen en publiceren nieuwsbrief Veilig Vooruit.

Ondermijning is aangepakt door:

  • Bestuurlijke en organisatorische verankering van de aanpak. Duurzame inzetbaarheid op dit thema.
  • Deelname aan de regionale pilot informatiegestuurd werken
  • Intensieve samenwerking met lokale en bovenlokale veiligheidspartners, onder andere intensieve samenwerking in het ondermijningsteam Tweestromenland (OTSL).
  • Enquête onder inwoners en ondernemers veilig buitengebied.
  • Samenwerken met maatschappelijke partners, inwoners en ondernemers.
  • Veredelen van informatie afkomstig van Meld Misdaad Anoniem.
  • Verschillende (preventieve) ondermijningscontroles.
  • Controles en juridische trajecten n.a.v. handhaving op het bestemmingsplan van de Groene Heuvels.
  • Het organiseren van een stakeholderbijeenkomst Veilig Buitengebied met als hoofdgast Zijne Majesteit de Koning.

Crisisnoodopvang vluchtelingen in sporthal de Tinnegieter
Om de crisisnoodopvang binnen een korte tijd van twee weken te realiseren is er vanuit een crisismanagementstructuur gewerkt. Vanuit de werkgroepen zijn zaken als inrichting, facilitaire diensten, locatiemanagement, juridische zaken, vergunningen, communicatie, maatschappelijke ondersteuning geregisseerd en georganiseerd. In een hechte samenwerking met andere organisaties en met warme en welkome bijdragen van Beuningse inwoners en bedrijven is er in zeer korte tijd de crisisnoodopvang in De Tinnegieter geboden.

Gemeentelijke Opvang Oekraïners (GOO) locatie Asdonck
Vanuit verschillende werkgroepen zijn zaken geregeld: traject Ruimtelijke Ordening – inrichting openbare ruimte – afstemming en inzet maatschappelijke partijen (zorg, onderwijs, vrijwilligers en tolken) – inzet interne organisatie – inschrijving BRP en leefgeld. Voor sommige onderdelen geldt dat ze na realisatie in juli afgerond waren, sommige zaken zijn in het najaar van crisisfase in beheersbare terechtgekomen. Vanuit de gemeente houden we korte lijnen met de locatiecoördinatoren zodat we zicht houden op wat er nodig is en kunnen we processen aanscherpen en inspelen op behoeftes.

Deze pagina is gebouwd op 07/10/2023 15:55:39 met de export van 07/10/2023 15:42:00