- Veiligheidsregio Gelderland Zuid (VRGZ), Nijmegen
Openbaar belang
De Veiligheidsregio (VRGZ) is opgericht op 1 januari 2004 en bestaat uit de Regionale Brandweer Gelderland-Zuid (RBGZ), de gemeenschappelijke Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen Gelderland-Zuid (GHOR) en de Regionale Ambulancevoorziening Gelderland-Zuid (RAV). De VRGZ behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van hulpverlening en veiligheid op een aantal taken. De basistaken van de VRGZ zijn als volgt gecategoriseerd in het beleidsplan 2020-2023 van de VRGZ: wettelijke taken, adviesfunctie, een veilige en gezonde leefomgeving, multidisciplinaire basistaken en informatievoorziening.
Een aantal activiteiten, zoals beschreven in het beleidsplan, is afgerond of is opgenomen in reguliere taken. Zo hebben oefeningen op het gebied van crisisbeheersing, conform planning plaatsgevonden. De meeste activiteiten lopen nog (langer door). Denk hierbij aan het project Toekomstbestendige Bevolkingszorg.
Een aantal activiteiten heeft vertraging door de coronacrisis en de Oekraïnecrisis. In 2022 heeft de VRGZ namelijk een coördinerende taak ingevuld met betrekking tot de opvang van ontheemden uit Oekraïne, crisisnoodopvang asielopvang en versnelde uitplaatsing statushouders. Daarvoor is onder andere een programmateam ingericht. Dit heeft veel ambtelijke inspanning gevergd waarvoor in diverse sectoren ook kosten zijn gemaakt in verband met externe inhuur en koop/huur van materialen. De VRGZ coördineert, zoals gezegd, ook de opvang van asielzoekers. Daarvoor wordt budget vrijgemaakt door het Kabinet. Voor het onderdeel RAV heeft deze crisis tot nu toe beperkte negatieve invloed gehad. Voor het onderdeel crisisbeheersing betekent dit echter opnieuw dat reguliere werkzaamheden waar nodig en mogelijk worden uitgesteld zodat medewerkers kunnen bijdragen aan de regionale crisisorganisatie c.q. het programmateam.
(x € 1.000)
VRGZ
2021
2022
Balanstotaal
69.863
73.914
Eigen vermogen
7.071
7.783
Vreemd vermogen
62.792
66.131
Totaal exploitatie
80.712
89.640
Beuningen deelname %
3,4%
3,5%
Gemeentelijke bijdrage
1.453
1.488
Inventarisatie risico's
4.350
6.568
Weerstandsvermogen
162,6%
118,5%
Risico tekort Beuningen
59
126
- Instituut Bijzonder Onderzoek (IBO), Wijchen
Openbaar belang
Het Instituut Bijzonder Onderzoek (IBO) onderzoekt, op verzoek van de afdeling Dienstverlening mogelijke fraude met Participatiewet, lOAW-, IOAZ-uitkeringen en Wmo-voorzieningen. Bij vermoeden van fraude (boven een bepaald bedrag) of wanneer de gemeente op basis van de haar beschikbare middelen de zaak niet kan afhandelen, verstrekt de gemeente een onderzoeksopdracht aan het IBO. Net als in voorgaande jaren stond 2022 in het teken van het streven naar een zo goed mogelijke samenwerking om fraude te bestrijden.
(x € 1.000)
IBO
2021
2022
Balanstotaal
63
148
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
63
148
Totaal exploitatie
354
469
Beuningen deelname %
18,63%
22,00%
Gemeentelijke bijdrage
66
71
Inventarisatie risico's
n.v.t.
n.v.t.
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
- Milieusamenwerking en afvalverwerking Regio Nijmegen (MARN), Nijmegen
Openbaar belang
De Milieusamenwerking en Afvalverwerking Regio Nijmegen (GR MARN) is een gemeenschappelijke regeling met acht deelnemende gemeenten in de regio Nijmegen. De gemeenschappelijke regeling (GR) behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van milieu, waaronder een doelmatige en milieu-hygiënische verantwoorde verwerking van afvalstoffen. In het bijzonder houdt de GR MARN zich bezig met het aandeelhouderschap in de afvalenergiecentrale ARN B.V. in Weurt.
De MARN heeft geen gronden meer in eigendom en de projectorganisatie is opgeheven. De MARN verzorgt vanuit de GR zelf actief geen projecten meer. De GR blijft in stand en richt zich dus vooral op de rol van aandeelhouder en leverancier van afval en grondstoffen (o.a. luiers en incontinentiemateriaal) aan ARN B.V. Daardoor blijven onderwerpen over afval en aan te leveren grondstoffen een rol spelen. Het secretariaat van GR MARN zit inmiddels bij Dar NV.
De werkgroep MARN+ concludeert in haar onderzoek naar de ARN B.V. dat het goed is om als actieve aandeelhouder in de ARN B.V. op te treden. Het tijdig bespreken van kwesties op het gebied van maatschappelijke ontwikkelingen, het verwerken van grondstoffen (afval), energietransitie (inclusief warmte) en innovatie draagt bij tot een goed, efficiënt en verantwoord ondernemerschap. Daarmee beschermen we onze aandeelhouderswaarde op lange termijn, verbeteren we het rendement op lange termijn en beïnvloeden we heel effectief het gedrag van de ARN B.V.. Daarbij is een goede samenwerken met de andere aandeelhouder (REMONDIS) van belang.
ARN is op zoek naar een klankbord waarmee kansrijke (circulaire) projecten besproken kunnen worden. Een en ander heeft in het verleden al eens plaatsgevonden in de uitwerking van de meerjarenvisie. Besproken is om vanuit ARN twee keer per jaar een portfolio-overleg te houden waarin kansrijke projecten aan de orde zullen komen. Hiervoor worden wethouders en de inhoudelijk betrokken ambtelijke adviseurs uitgenodigd. Hiermee komen de bijeenkomsten van de werkgroep MARN+ te vervallen.
(x € 1.000)
MARN
2021
2022
Balanstotaal
11.782
11.472
Eigen vermogen
8.896
9.094
Vreemd vermogen
2.886
2.378
Totaal exploitatie
346
844
Beuningen deelname %
8,0%
8,0%
Gemeentelijke bijdrage
-43
-27
Inventarisatie risico's
1.702
1.702
Weerstandsvermogen
5
10
Risico tekort Beuningen
137
0
- Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN)
Openbaar belang
De ODRN voert voor de deelnemers taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) in het kader van het omgevingsrecht. Naast milieutaken zijn vanaf 1 januari 2017 ook de BRIKS-taken (bouwen, reclame, inritten, kappen en slopen) uitbesteed aan de ODRN.
Werkzaamheden ODRN
De jaarlijkse werkzaamheden van ODRN liggen vast in het Werkplan. Het Werkplan 2022 bevat een beschrijving van de reguliere werkzaamheden voor de Milieu- en BRIKS-taken (vergunningverlening, toezicht/handhaving en advisering). De begroting is gebaseerd op basis van ervaringscijfers van voorgaande jaren. Daarnaast zijn een aantal projecten gepland.In 2022 is in totaal € 1.731.000 uitgegeven voor de uitvoering van de reguliere milieu- en BRIKS-taken door de ODRN (BRIKS: € 1.079.000, Milieu € 523.000 en projecten: € 129.000)
De realisatie van ODRN valt ongeveer € 200.000 hoger uit dan begroot. De belangrijkste oorzaken:
- € 150.000 extra uitgaven vanwege een hogere productie. Er zijn 163 extra vooroverleggen en vergunningen verleend.
- € 70.000 voor aanvullende opdrachten, waaronder handhavingsproject Bunswaard, zandwinning Geertjesgolf (uren en externe onderzoeken) en geur- en emissiemetingen bij bedrijven.
Opbrengsten Bouwleges
In de perspectiefnota 2022 zijn de legesinkomsten (structureel) opgehoogd van € 450.000 naar € 750.000. Dit vanwege de uitzetting in de legesopbrengsten de afgelopen jaren. De totale legesopbrengsten in 2022 zijn ongekend hoog, namelijk € 2.224.000. Ze zijn afhankelijk van het aantal de bouwvergunningen dat wordt aangevraagd en van het moment waarop de vergunning wordt verleend. Daarin valt niet te sturen. Ook zijn vergunningen verleend voor een aantal grote bouwprojecten, waarvoor relatief hoge legesbedragen zijn gefactureerd, bijvoorbeeld:
- een groot distibutiecentrum op industrieterrein De Schoenaker
- Het bouwen van een 5-tal windturbines
- realiseren zonneparken langs de A73, Het Broek, Ficarystraat en Schoenaker
- 41 chalets ten behoeve van de noodopvang Asdonck
- realiseren van een aantal clusters van woningen.De legesopbrengsten worden naar verwachting lager doordat er waarschijnlijk legesbedragen (gedeeltelijk) worden terugbetaald. We maken hiervan een inschatting en nemen dit mee in de Jaarrekening.
Ontwikkelingen
In 2022 is door ODRN en gemeente Beuningen individueel maar ook gezamenlijk hard gewerkt aan de implementatie van de Omgevingswet. De invoering van deze wet is wederom uitgesteld (1 januari 2024).Gemeente Nijmegen heeft besloten om de BRIKS-taken weer zelf te gaan uitvoeren. Dit heeft gevolgen voor de organisatie van de ODRN en daardoor ook voor de andere deelnemers. Voor de uitvoering van de BRIKS-taken waren verschillende vervolgscenario’s denkbaar. BMC heeft namens de betrokken ODRN-gemeenten een regionaal onderzoek uitgevoerd. Hierbij is gekeken naar de kwaliteitscriteria, kwetsbaarheid, kosten en kansen. Dit onderzoek laat zien dat vanuit alle vier deze invalshoeken de beste optie is om de BRIKS-taken bij de ODRN te blijven onderbrengen.
In juli 2022 is onderzoeksbureau Lysias gestart met het onderzoek Versterking Gelders Stelsel, in opdracht van provincie Gelderland, de Gelderse omgevingsdiensten en gemeenten. Lysias onderzoekt de robuustheid van het Gelders Stelsel van vergunningverlening, toezicht en handhaving en wat de betrokken partners nodig vinden om het stelsel te verbeteren en versterken met het oog op de toekomst en de uitdagingen in het VTH-werkveld.
(x € 1.000)
ODRN
2021
2022
Balanstotaal
5.128
4.986
Eigen vermogen
1.057
443
Vreemd vermogen
4.071
4.543
Totaal exploitatie
23.036
23.675
Beuningen deelname %
6,61%
7,31%
Gemeentelijke bijdrage
1.523
1.731
Inventarisatie risico's
734
1.687
Weerstandsvermogen
144%
6%
Risico tekort Beuningen
49
116
- Gemeentelijke gezondheidsDienst (GGD), Nijmegen
Openbaar belang
GGD Gelderland-Zuid omvat veertien gemeenten. De hoofdtaak van een GGD is - op basis van de Wet Publieke Gezondheid - het beschermen, bewaken en bevorderen van de gezondheid van inwoners op alle leeftijden. Dit doet de GGD in samenwerking met de inwoners, maar ook met partners in de zorg, onderwijs, welzijn en veiligheid. Speciale aandacht gaat uit naar kwetsbare groepen in de samenleving. De gemeente moet ter uitvoering van de gezondheidstaken een Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) in stand houden (artikel 14 lid 1 Wpg).
Algemene Gezondheidszorg
Corona
Vooral de eerste maanden van 2022 was de bestrijding van het coronavirus Covid-19 nog een grote opgave voor de GGD, zoals testen en een booster-vaccinaties. Ook na het vervallen van veel corona-maatregelen in het voorjaar bleef de bestrijding van het coronavirus een belangrijke taak.Omgevingswet
De GGD heeft milieu- en gezondheidsdeskundigen aangesteld om voorbereidingen te treffen voor de invoering van de Omgevingswet en gemeenten te ondersteunen wanneer de wet in werking is getreden. In 2022 is geïnventariseerd welke ondersteuningsrol de GGD kan hebben bij de implementatie van de Omgevingswet binnen de gemeenten.Forensische geneeskunde
De forensische geneeskunde kampt met een tekort aan artsen, waardoor de continuïteit in het gedrang komt. Landelijk wordt gewerkt aan een andere organisatie van de forensische geneeskunde op bovenregionaal niveau.Onderzoek, Informatie en Advies
Informatiegestuurd werken
De GGD beschikt in haar organisatie over veel data en daarnaast zijn er steeds meer openbare data beschikbaar die de eigen databronnen kunnen verrijken. De GGD werkt aan het uitbouwen van informatiegestuurd werken. Zo is de dataverwerking rond covid-19 verder ontwikkeld. Ook zijn de ondersteuning en monitoring op het gebied van Bijzondere Zorg en Veilig Thuis verbeterd.Gezondheidsmonitoren
De GGD heeft de resultaten bekend gemaakt van de extra Corona Gezondheidsmonitor Jeugd in Gelderland-Zuid. Daaruit blijkt dat het met middelbare scholieren minder goed gaat dan voor de coronacrisis.
In 2022 is eveneens de vierde Kindermonitor gepresenteerd.Bijzondere Zorg
Meldpunt Bijzondere Zorg
De afgelopen jaren is het aantal trajecten van Meldpunt Bijzondere Zorg (MBZ) gestegen. De stijging is enerzijds een gevolg van maatschappelijke ontwikkelingen en ingezet beleid, die ervoor zorgen dat er meer kwetsbare mensen in beeld komen. Anderzijds gaat het om een toename van (lichtere) meldingen, die bij MBZ binnenkomen, maar die eigenlijk bij het lokale veld of een betrokken zorgaanbieder terecht moeten komen.
Samen met het MBZ en de gemeentes is naar aanleiding van deze stijging gekeken naar wat er nodig is om trajecten waar mogelijk beter en eerder terug te leggen bij de sociale teams.Gezond Leven
Gezondheidsmakelaars
Voor de inzet van de gezondheidsmakelaars in Beuningen maken we jaarlijks afspraken in de vorm van een uitvoeringsplan. Een nieuw project is SchoolsOUT, waarbij scholen ondersteuning op maat wordt geboden bij aandacht voor seksuele en genderdiversiteit. Hiervoor is begin 2022 door enkele scholen, gemeente, GGD en het COC een convenant ondertekend. Voor leerlingen van groepen 7 en 8 is tijdens de Coming Out-week een filmochtend en een gesprek georganiseerd.Veilig Thuis
Het aantal meldingen vertoonde in het tweede kwartaal een sterke stijging. […]
Uit de adviezen en zienswijzen op de begroting 2023 bleek dat begrotingssystematiek niet aansloot bij het werken van Veilig Thuis. Een ambtelijke werkgroep heeft onderzocht welke systematiek meer passender is.Overig
Nieuwbouw GGD, locatie Nijmegen
Er komt een nieuw kantoorpand realiseren in Nijmegen. Door vertraging in de bestemmingsplanwijziging, wordt het risico vergroot ten aanzien van de planning en kostenstijgingen.(x € 1.000)
GGD Geldeland-Zuid
2021
2022
Balanstotaal
30.848
24.764
Eigen vermogen
2.081
2.547
Vreemd vermogen
28.618
22.217
Totaal exploitatie
93.211
69.119
Beuningen deelname %
3,90%
3,94%
Gemeentelijke bijdrage
1.208
1.303
Inventarisatie risico's
3.739
4.587
% Weerstandsvermogen
45%
48%
Risico tekort Beuningen
80
93
- Munitax, (Beuningen)
Openbaar belang
Munitax is binnen de gemeente Beuningen de uitvoeringsorganisatie van deze lichte juridische vorm van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. De deelnemers zijn de gemeenten Heumen, Wijchen, Berg en Dal, Druten en Beuningen.
De taken zijn:
- de heffing en invordering van belastingen;
- de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ);
- het administreren van de relevante vastgoedgegevens;
- het verstrekken van vastgoedgegevens aan de deelnemers en aan derden.
De organisatie voert het gehele belastingproces uit van aanslagoplegging tot inning. De totale kosten worden verdeeld op basis van afgenomen producten (aantal objecten, aanslagen, hondenregistraties, bijzondere aanslagen, dwangbevelen en kwijtscheldingen).
Munitax staat voor kwaliteit en efficiënt werken. Dit merken de deelnemende gemeenten en hun inwoners. De organisatie is continu bezig met het optimaliseren van de dienstverlening. Verbetering van (interne) processen, digitalisering en het uitbreiden en delen van kennis zijn daarbij essentieel. Transparant zijn naar de inwoners, bedrijven en deelnemende gemeenten is het doel. Informeel contact is daarbij erg belangrijk. Daarom wordt persoonlijk en telefonisch contact aangemoedigd. Want een eenvoudig telefoontje met een van de specialisten kan veel verhelderen.
(x € 1.000)
Munitax
2021
2022
Balanstotaal
n.v.t.
n.v.t.
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Totaal exploitatie
2.865
3.631
Beuningen deelname %
18,2%
18,2%
Gemeentelijke bijdrage
520
662
Inventarisatie risico's
n.v.t.
n.v.t.
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
n.v.t.
n.v.t.
- Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen (DRAN)
Openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen (DRAN) voert in opdracht van de gemeenten uit de regio Arnhem-Nijmegen het doelgroepenvervoer uit. Het uiteindelijke doel van de BVO DRAN is het bieden van kwalitatief goed vervoer tegen aanvaardbare kosten aan inwoners voor wie regulier openbaar vervoer of eigen vervoersmogelijkheden niet kunnen voorzien in de vervoersbehoefte. Door het vervoer via Avan ondersteunen wij deze inwoners in de zelfredzaamheid.
De BVO DRAN voert voor gemeente Beuningen naast sociaal of recreatief vervoer op basis van de Wmo ook het leerlingenvervoer of vervoer op basis van de Jeugdwet uit.
In 2022 heeft de BVO DRAN diverse taken uitgevoerd. Allereerst de reguliere taken, zoals contractmanagement, monitoring, het operationeel aan- en bijsturen van de vervoerder Avan en het onderhouden van de contacten met provincie Gelderland. Daarnaast heeft de BVO DRAN een evaluatie gehouden rondom twee eerder genomen kostenbesparende maatregelen, namelijk het invoeren van een toeslag bij het kort van tevoren reserveren en een nieuwe aanpak voor loosmeldingen. Op basis van de ervaringen is besloten om deze maatregelen te continueren.
De BVO DRAN heeft in 2022 nauw overleg gehad met vervoerders in verband met de chauffeurstekorten en de hoge kosten in relatie tot de afname van het aantal ritten. Deze omstandigheden hebben voor vervoerders veel gevolgen gehad, wat de BVO DRAN ertoe gebracht heeft om in het kader van de continuïteit van dienstverlening een regeling met de vervoerders te treffen.
(x € 1.000)
BVO DRAN
2021
2022
Balanstotaal
10.608
9.985
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
10.608
9.985
Totaal exploitatie
18.170
18.358
Beuningen deelname %
2,7%
3,0%
Gemeentelijke bijdrage
488
544
Inventarisatie risico's
n.v.t.
n.v.t.
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
n.v.t.
n.v.t.
- Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR), Nijmegen
Platformfunctie
De MGR is naast een uitvoeringsorganisatie het platform voor regiogemeenten om zaken met elkaar af te stemmen en verdere toekomstige samenwerking vorm te geven. De MGR bestaat uit het WerkBedrijf en ICT Rijk van Nijmegen.
Werkbedrijf
2022 is het jaar waarin de dienstverlening van WerkBedrijf is geëvalueerd en met uw gemeenteraad is besproken. De betrokken gemeenten zijn regionaal gestart met het opstellen van een vernieuwd regionaal beleidskader en informatieprotocol.
De huidige economische conjunctuur heeft geleid tot een veranderende doelgroep voor WerkBedrijf. In deze krappe arbeidsmarkt vinden veel mensen zonder hulp zelf werk, terwijl degenen die langdurige ondersteuning nodig hebben voornamelijk bij WerkBedrijf terechtkomen. Deze complexere doelgroep resulteert in een daling van 10% in het aantal kandidaten dat uitstroomt uit de uitkering naar betaald werk eind 2022, vergeleken met vorig jaar.
Er is een stabiele groep kandidaten die langdurige ondersteuning nodig heeft, vooral bij het vinden en behouden van werk. In 2022 begeleidde WerkBedrijf 34% van de kandidaten op een werkplek, waarbij de groep met arbeidsbeperkingen aanzienlijk groeide.
In 2022 startte WerkBedrijf met het project "Doe je Mee" (in onze gemeente begin 2023). Dit project biedt inzicht in bijstandsgerechtigden die nog niet bij WerkBedrijf zijn aangemeld. Van deze groep kan 8% doorstromen naar WerkBedrijf voor werk en 15% kan participeren met ondersteuning van de gemeente.
De tevredenheid van kandidaten over WerkBedrijf is hoog, met scores van 7,5 voor het bedrijf, 8,0 voor de consulent en 7,4 en 8,0 voor het voor- en bemiddelingstraject.
Eind 2022 slaagden 91% van de 1.340 SW-medewerkers erin om succesvol bij een ondernemer aan de slag te gaan. Hiermee zet WerkBedrijf zich in om zoveel mogelijk SW-medewerkers in passende omstandigheden te laten werken. Het iets hogere ziekteverzuim van 20,8% had slechts een minimale invloed op de toegevoegde waarde per fte (€ 8.065). WerkBedrijf blijft zich richten op het verlagen van het ziekteverzuim. In 2022 implementeerden zij daarom een nieuwe arbodienstverlener en schakelden zij de hulp in van consulenten van MEE.
Openbaar belang
WerkBedrijf richt zich met name op de re-integratie taken uit de Participatiewet en de taken op grond van de Wet sociale werkvoorziening.
iRvN
Doelstelling van deze samenwerking is om te komen tot een efficiënte uitvoeringsorganisatie op het gebied van informatiemanagement en automatisering die de dienstverlening aan de deelnemende gemeenten centraal stelt. De ontwikkelingen op het vlak van digitalisering gaan snel en zijn van grote invloed op de dienstverlening van onze gemeente. Informatiebeveiliging en privacy spelen een steeds belangrijkere rol. Om onze dienstverlening goed in te richten is het nodig dat we onze informatievoorziening op orde hebben en verder ontwikkelen.
In 2022 is iRvN gestart met de uitvoering van een informatiebeveiligingsprogramma. Dit programma wordt door de volledige regio gedragen. Daarnaast werken we regionaal samen aan de implementatie van de Wet Open Overheid, georganiseerd vanuit iRvN, en hebben we iRvN gevraagd een gezamenlijke aanbesteding voor ons te doen op het gebied van anonimiseringssoftware. Ook is vorig jaar nieuwe software voor beveiligd mailen aanbesteed, gegund en geïmplementeerd. iRvN beheert niet alleen onze infrastructuur, maar ondersteunt ook met kennis en kunde op het gebied van beveiliging en applicatiebeheer. We werken steeds meer samen op het gebied van innovatie.Openbaar belang
Informatievoorziening is belangrijk in onze maatschappij. Het snel verkrijgen, verwerken, (waar nodig) delen en versturen van informatie is een zeer belangrijke randvoorwaarde om als gemeente goed te kunnen functioneren voor inwoners, andere overheden, bedrijven, instellingen.
(x € 1.000)
MGR
2021
2022
Balanstotaal
32.394
29.665
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
32.394
29.665
Totaal exploitatie
90.443
92.366
Beuningen deelname %
5,3%
6,2%
Gemeentelijke bijdrage
4.758
4.883
Inventarisatie risico's
2.827
3.624
% Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
235
301
- Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen
De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen (verder GMR) is opgericht op 1 januari 2021. De GMR bestaat uit de volgende 18 regio gemeenten: Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Mook en Middelaar, Montferland, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar. De GMR is de opvolger van het Gemeenschappelijk Orgaan Regio Arnhem-Nijmegm en is bedoeld om de regionale samenwerking te versterken en om de regio meer slagkracht en lobbykracht te geven voor de grote opgaven die op de regio afkomen zoals woningbouw, mobiliteit en duurzaamheid. Daarnaast biedt de GMR in regionaal verband een platform voor een transparante en democratisch gelegitimeerde regionale besluitvorming.
2022 is het jaar van het opbouwen en uitbouwen van de organisatie en de concretisering van de opgaven. De vijf opgaven zijn verder uitgewerkt en diverse projecten zijn gestart. Ook is de lobbykracht van de regio richting de landelijke overheid volop aangesproken in de voorbereidingen voor de Woondeal en de Regiodeal.
(x € 1.000)
Groene Metropoolregio Arnhem-nijmegen
2021
2022
Balanstotaal
1.695
5.276
Eigen vermogen
331
348
Vreemd vermogen
1.364
4.929
Totaal exploitatie
3.058
6.434
Beuningen deelname %
2,31%
2,94%
Gemeentelijke bijdrage
71
190
Inventarisatie risico's
n.v.t.
n.v.t.
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
n.v.t.
n.v.t.
- Aandelen
De gemeente bezit aandelenpakketten bij Bank Nederlandse Gemeenten B.V., Vitens N.V. Dar N.V. en Leisurelands B.V. waarbij we bestuurlijke zeggenschap hebben in de Algemene Vergadering voor aandeelhouders.
Bank Nederlandse Gemeenten B.V. (BNG)
Vestigingsplaats
Den Haag
Doel
De BNG bank is een privaatrechtelijke organisatie en is de bank voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Als aandeelhouder hebben we stemrecht in de organisatie.
Deelnemende partijen
Aandeelhouders zijn uitsluitend overheden. De staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Openbaar belang en ontwikkelingen
Met gespecialiseerde dienstverlening wil de BNG bijdragen aan het zo laag mogelijk houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Aantal aandelen gemeente Beuningen
14.040 (0.025% van het totaal aantal aandelen)
Balanstotaal
€ 112.074 miljoen
Dividend
Het dividend over 2021 van € 32.011 is in 2022 uitgekeerd. Het dividend over 2022, 50 % van de winst, bedraagt voor gemeente Beuningen € 35.100 ofwel 2,50 per aandeel en wordt in 2023 verantwoord.
Intrinsieke waarde aandelen gemeente Beuningen
14.040 X € 77,32 (eigen vermogen per aandeel) = € 1.085.500
Boekwaarde aandelen
€ 31.000
Stille reserve
€ 1.054.500
Vitens N.V.
Vestigingsplaats
Zwolle
Doel
Vitens is een naamloze vennootschap met een maatschappelijk belangrijk product. Ongeveer 5,7 miljoen mensen maken gebruik van de diensten van Vitens als waterleverancier. Vitens wil de kosten van drinkwaterwinning, -zuivering en -levering zo laag mogelijk houden en investeert in procesoptimalisatie en innovatie. Daarnaast staat de verduurzaming in het totale drinkwaterproces hoog op de agenda.
Deelnemende partijen
De provincies en de meeste gemeenten in het verzorgingsgebied zijn de publieke aandeelhouders. Het verzorgingsgebied in Nederland bestaat vooral uit de provincies Flevoland, Friesland, Gelderland, Utrecht en Overijssel.
Openbaar belang en ontwikkelingen
Als drinkwaterleverancier heeft Vitens zowel directe als indirecte invloed op haar omgeving. De directe invloed uit zich in het verbeteren van de volksgezondheid in Nederland door het leveren van kwalitatief hoogwaardig drinkwater. De indirecte invloed uit zich bijvoorbeeld in het verbeteren van de biodiversiteit in de beschermde waterwingebieden.
Aantal aandelen gemeente Beuningen
24.035 (0.416% van het totaal aantal aandelen)
Balanstotaal
€ 2.096,1 miljoen
Dividend
Over 2022 wordt geen dividend uitgekeerd.
Intrinsieke waarde aandelen gemeente Beuningen
24.035 X € 112,42 (eigen vermogen per geplaatst aandeel) = € 2.702.106
Boekwaarde aandelen
€ 24.000
Stille reserve
€ 2.678.106
Dar N.V.
Vestigingsplaats
Nijmegen
Doel
De activiteiten en haar groepsmaatschappijen bestaan voornamelijk uit de exploitatie van een bedrijf op het gebied van milieuverantwoord afvalbeheer, reiniging en groen- en grijsonderhoud, met inachtneming van de ter zake bestaande wetten, van overheidswege gegeven voorschriften, alsmede de voorwaarden en afspraken zoals deze zijn opgenomen in de afgesloten inbestedingscontracten.
Deelnemende partijen
De gemeente Nijmegen, Berg en Dal, Druten, Wijchen,
Heumen, Beuningen, Mook en Middelaar,Openbaar belang en ontwikkelingen
Aantal aandelen gemeente Beuningen
3.416 ( 3,11% van het totaal aantal aandelen per 31-12-2021)
Balanstotaal
€ 27,1 miljoen (per 31-12-2021)
Dividend
Over 2021 is € 34.286 aan dividend uitgekeerd in 2022.
Intrinsieke waarde aandelen gemeente Beuningen
3.416 X € 132.93 (eigen vermogen per geplaatst aandeel) = € 454.089 (per 31-12-2021)
Boekwaarde aandelen
€ 275.323
Stille reserve
€ 178.766
Naast bovengenoemde pakketten hebben we ook aandelen bij Leisurelands. De laatst vastgestelde jaarstukken zijn van 2020. Deze gegevens zijn in onderstaande tabel verwerkt.
Leisurelands B.V.
Vestigingsplaats
Arnhem
Doel
Leisurelands wil voorop lopen in de recreatie- en evenementenmarkt door het continu verbeteren van de kwaliteit en het zo snel mogelijk inspelen op de veranderende wensen van de consument. Het thema Duurzaam Recreëren is het fundament onder alle activiteiten. Leisurelands wil een actieve bijdrage leveren aan het verbeteren en verduurzamen van de leefomgeving en de optimalisering van haar maatschappelijk rendement als organisatie. Er worden 20 recreatiegebieden beheerd in Nederland.
Deelnemende partijen
In totaal 22 gemeenten uit de provincie Gelderland en de deelnemers van de Gemeenschappelijke Regeling
Recreatieschap Achterhoek Liemers.Openbaar belang en ontwikkelingen
Leisurelands wil een actieve bijdrage leveren aan het verbeteren en verduurzamen van de leefomgeving en de optimalisering van haar maatschappelijk rendement als organisatie.
Duurzaam recreëren steunt op vijf pijlers:
1. het borgen van een groene, gezonde omgeving;
2. veiligheid en ‘crowd management’;
3. verhogen van maatschappelijk rendement;
4. energieneutraal opereren, energie genereren;
5. kennis delen en uitbouwen.Aantal aandelen gemeente Beuningen
5.148 van de 900.000 (0.572%)
Balanstotaal
€ 95.302 miljoen ( 31-12-2021)
Dividend
Leisurelands betaalt geen dividend uit. De regeling voor de bestemming van de winst is opgenomen in artikel 21 van de statuten van de vennootschap. Deze regeling houdt in dat de winst ter beschikking staat van de Algemene Vergadering.
Intrinsieke waarde aandelen gemeente Beuningen
5.148 x € 85,50= € 455.598
Boekwaarde aandelen
€ 5.148
Stille reserve
€ 450.450