Financieringspositie
De financieringspositie geeft de financieringsbehoefte van de gemeente aan. We bepalen de financieringsbehoefte door de som van de boekwaarde van activa te verminderen met de aangewende financieringsmiddelen in het eigen vermogen (reserves) en vreemd vermogen (opgenomen leningen en voorzieningen).
Eind 2022 gaan we uit van een financieringsoverschot van € 30 mln.
Onderstaand de tabel met de financieringspositie (x € 1.000)
Financieringspositie | Boekwaarde 31.12.22 |
---|---|
Vaste activa | 50.302 |
Voorraden | 12.601 |
Totaal vaste activa (a) | 62.903 |
Financieringsmiddelen: | |
Reserves en voorzieningen | 36.050 |
Langlopende leningen | 55.027 |
Totaal financieringsmiddelen (b) | 91.077 |
Financieringspositie (b-a) | 28.174 |
Bovenstaande berekening is een momentopname. De feitelijke omvang van het financieringssaldo is onder meer afhankelijk van het daadwerkelijke verloop van de geplande investeringen en de dagelijkse ontvangsten en betalingen gedurende het jaar. In de loop van een boekjaar wordt duidelijk wat de werkelijke financieringsbehoefte is.
Financiering (opgenomen geld O/G)
In het volgende overzicht staan de aangegane leningen.
Overzicht aangegane leningen door de gemeente per 31-12-2022 ( x € 1.000,-)
Naam | Oorspr. | Aflossings- | Stortings- | Afloop- | Coupon- | Schuld- | Weging in |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Geldgever | hoofdsom | wijze | datum | datum | rente | restant | portefeuille |
BNG | 2.269 | Lineair | 3-7-1998 | 3-7-2023 | 6,8200% | 91 | 0,17% |
BNG | 3.857 | Lineair | 1-8-2000 | 1-8-2025 | 6,0250% | 463 | 0,85% |
NWB | 13.500 | Lineair | 2-5-2002 | 2-5-2027 | 5,5300% | 2.700 | 4,94% |
BNG | 15.000 | Lineair | 1-7-2003 | 1-7-2028 | 4,2890% | 3.600 | 6,59% |
NWB | 7.000 | Lineair | 16-12-2005 | 16-12-2030 | 3,6950% | 2.240 | 4,10% |
NWB | 13.000 | Lineair | 2-10-2006 | 2-10-2031 | 3,7850% | 4.680 | 8,57% |
BNG | 16.000 | Lineair | 2-8-2010 | 2-8-2035 | 3,9500% | 8.320 | 15,23% |
BNG | 20.000 | Lineair | 9-6-2011 | 9-6-2036 | 4,5600% | 11.200 | 20,50% |
BNG | 10.000 | Lineair | 19-6-2012 | 19-6-2027 | 2,6250% | 3.333 | 6,10% |
BNG | 20.000 | Lineair | 3-8-2020 | 3-8-2040 | 1,9240% | 18.000 | 32,95% |
120.626 | 54.627 | 100,00% |
Uitzettingen (U/G)
In 2022 heeft de gemeente een kasgeldlening uitgezet voor de duur van 2 maanden voor een bedrag van € 10.000.000. De einddatum van deze geldlening was begin 2023.
Risicogroep (verstrekte geldleningen) | 31.12.2022 |
---|---|
Hypothecaire geldleningen ambtenaren | € 590.000 |
Leningen diverse verenigingen en stichtingen | € 60.000 |
Duurzaamheidsleningen | € 345.000 |
Stimuleringsleningen | € 550.000 |
Toekomstbestendig Wonen | € 280.000 |
Startersleningen | € 1.500.000 |
Blijversleningen | € 125.000 |
Totaal | € 3.450.000 |
Relatiebeheer/ Kasbeheer
De doelstelling van het kasbeheer is het zoveel mogelijk beperken van de dagelijkse kasoverschotten en/of kastekorten met inachtneming van het minimaliseren van de rentekosten en het maximaliseren van de rentebaten van de saldi op de diverse gemeentelijke rekeningen.
Het betalingsverkeer vond hoofdzakelijk plaats via de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG). Dit gebeurt op basis van de Financieringsovereenkomst voor een krediet- en depotarrangement en elektronisch betalingsverkeer.
Daarnaast hebben we te maken met het eind 2013 ingevoerde verplichte bankieren bij de schatkist (schatkistbeleggen). Dit verplicht gemeenten om hun overtollige financiën onder te brengen bij het Rijk. Tegelijkertijd hoeft het Rijk minder geld te lenen op de financiële markten waardoor de staatsschuld daalt. Bij schatkistbankieren worden de tegoeden aangehouden in de Nederlandse schatkist. Tot een bepaald bedrag mogen gemeenten hun overtollige financiën wel buiten de schatkist van het Rijk houden. Voor Beuningen bedroeg dit drempelbedrag voor 2022 € 1,4 miljoen. Tegoeden boven dit bedrag moeten worden afgestort naar de schatkist.
De BNG berekende boven een bedrag van € 500.000 negatieve rente over tegoeden vanaf € 500.000. De gemeente sprak met de BNG af dat zij dagelijks het bedrag in rekening courant afromen of aanvullen tot een bedrag van ¤ 400.000 waardoor er geen negatieve rente werd berekend. Sinds 1 oktober 2022 berekend de BNG geen negatieve rente meer. De gemeente heeft daarop het drempelbedrag weer verhoogd naar ¤ 1,4 miljoen.
Naast het betalingsverkeer via de BNG vond er nog beperkt betalingsverkeer plaats via de lokale Rabobank en ING-bank.